Roverlandsleir 2023
- Rovere
Ordinær påmeldingsfrist 1. juni
Innhold på arrangementet
Roverlandsleiren 2023 er for rovere og roveraspiranter født i '07- t.o.m 25 år.
Roverlandsleir er det største nasjonale roverarrangementet i Norge. Det arrangeres annet hvert år på forskjellige steder i Norge, og i år er leirstedet i Etne. Programmet blir fullspekket med mye moro, som rovertrekamp, haik, leirbål, volleyballturnering, bading og mye, mye mer! På årets roverlandsleir sover du i tun med andre roverlag. Tunene blir fordelt av staben, men vil være basert på krets.
Påmeldingen er utvidet! | ||
Du er vellykket påmeldt dersom du får bekreftelse på påmelding i hypersys Nettsiden oppdateres IKKE automatisk om at påmelding stenger Ta kontakt med en gang hvis du har problemer eller spørsmål |
Praktisk informasjon
Praktisk informasjon
Påmelding
Påmelding har åpnet i Hypersys. Husk å logge på Hypersys før du melder deg på (gjelder kun medlemmer hos KFUK-KFUM-speidere) Påmeldingsfristen er 1.06.2023. Du må være logget inn i Hypersys for å melde deg på. Påmeldingen er bindende.
For å melde deg på student-tun skriver du "Student" i feltet [Din krets]
Dersom du ikke er medlem av KFUK-KFUM-speiderne kan du melde deg på med dette skjemaet.Pris: Prisen dekker program, mat og aktiviteter under leiren.
Deltager påmeldt og betalt før 1. april (early bird)
For å få denne prisen må du også ha betalt din deltagelse innen 1. april.2100,- Deltager påmeldt etter 1. april
2400,- Stab under leiren
1800,- Stab med rigging før/etter leir 1200,- Rigging vil være to til tre dager før / etter leir. Nøyaktig informasjon om dette kommer.
Avreise og ankomst:
Leiren åpner for innrykk lørdag 1. juli og avsluttes lørdag 8. juli. Se artikkelen "Reise" for mer informasjon om reiseforslag og fellestransport.
Leirens adresse er Flotevegen 10, 5590 EtneProgram
Foreløpig program. Endringer kan forekomme.
Tell skritt med rovernemnda lørdag - fredagLørdag
10.30 - 17.00: Innsjekk og leirbygging
17.00: Middag
20.00 - 21.00: Åpningsleirbål
21.05 - 22.30: Bli-kjent-kro
22.30 - 23.30: Pussekrok
23.30: RoSøndag
08.30: Revelje
09.00: Flaggheis
09.15 - 09.45: Frokost
10.00 - 11.00: Scouts Own
11.00 - 13.00: Leirbygging
13.00 - 13.45: Lunsj
14.00 - 17.00: Volleyballturnering
14.30 - 15.30: Kortkurs
17.00: Middag
20.00 - 21.00: Leirbål
21.05 - 22.30: Sykro
22.30 - 23.30: Pussekrok
23.30: RoMandag
08.30: Revelje
09.00: Flaggheis
09.15 - 10.00: Frokost
10.15 - 10.45: Morgentrim
11.00 - 13.00: Leirbygging
11.00 - 13.00: Bygging av hengekøyepark
13.00 - 14.00: Lunsj
14.00 - 15.00: Kurs i grenser og gråsoner
15.30 - 17.00: Trekamp teori
17.00: Middag
19.00 - 20.00: Grill Rovernemnda
20.00 - 21.00: Leirbål
21.05 - 22.30: Krimkro
22.30 - 23.30: Pussekrok
23.30: Lysmaling (fotokurs)
23.30: RoTirsdag
08.30: Revelje
09.00: Flaggheis
09.15 - 10.00: Frokost
10.00 - 13.00: Fotokurs, Roland for en dag, Kanokurs
11.00 - 14.00: Mat ute (kurs)
14.00 - 17.00: Trekamp hemmelig oppgave
14.30 - 15.30: Kortkurs
17.00: Middag
18.30 - 20.00: Kursholdersamling - for deg som vil være stab på arrangementer.
20.00 - 21.00: Vennskapsleirbål
21.05 - 22.00: Spillkro
22.30 - 00.00: Pussekrok
00.00: RoOnsdag
08.30: Revelje
09.00: Flaggheis
09.15 - 10.00: Frokost og matpakking
10.00 - 12.00: Pakking
12.00 - 13.30: Utsjekk for haikTorsdag
11.00 - 12.45: Innsjekk etter haik
13.00 - 13.45: Lunsj
14.00 - 17.00: Trekamp, hinderløype
14.30 - 15.30: Kortkurs
17.00: Middag
20.00 - 21.00: Handelsspillet
21.00 - 22.00: Norske Rovertalenter
22.30 - 23.30: Pussekrok
23.30: RoFredag: Globaldag
08.30: Revelje
09.00: Flaggheis
09.15 - 10.00: Frokost
10.00 - 13.00: Lego og sambandskonkurranse
13.00 - 13.45: Lunsj
14.00 - 15.00: Globalløp
15.30 - 17.00: Ledersamtaler
17.00: Middag
20.00 - 21.00: Avslutningsleirbål
21.00 - 23.30: Utekino
22.30 - 23.30: Pussekrok
00.00: RoLørdag
08.30: Revelje
09.00: Flaggheis
09.15 - 10.00: Frokost og matpakking
10.30 - 13.45: Pakking og hjemreise
Pakkeliste
Her er en oversikt over utstyret du og ditt roverlag trenger på leiren:
Personlig utstyr:
Speiderskjerf og speiderskjorte
Regntøy
Undertøy
Tykk genser/ullgenser
Bukse
Jakke
T-skjorter
Shorts
Toalettsaker
Sovepose
Liggeunderlag
Kopp, tallerken og bestikk
Drikkeflaske
Termos
Hodelykt/lommelykt
Tursko (til haik)
Sandaler/fippers
Badetøy og håndkle
Noe å skrive på og med
Solkrem, solbriller og myggmiddel
Sekk til å gå på haik medHvis du har/vil ha med:
Speidersangboka
Kniv
Korstokk / spill
Powerbank
Leirbålskappe / varmt pledd
Sysaker og merker til Sykro
Kostyme av din favorittkarakter til Spillkro
Fellesutstyr - deles med de andre på tunet/underleiren:
Telt
Kompass
Fyrstikker
Kokeapparat, gryter, kokkeleringsutstyr og brennstoff
Sisal/tau til leirbygging (kan også kjøpes på leirplassen)
Enkelt førstehjelpsutstyr
Brannbøtter og branntepper
Ladekasse
Slegge, øks og sag (er det behov for å låne dette, må dere kontakte staben i god tid før leir)Du vil få beskjed om hvem du skal sove i tun med men det vil være rovere fra din egen krets. Dere er selv ansvarlige for å bli enige om hvem som tar med hva og organisere transport.
Reise
Reise
Fly til Haugesund Lufthavn. Hit går det flyvninger fra blant annet Oslo, Bergen og Trondheim.
Buss:
- Fra Oslo: Haukeliekspressen til Kyrping Bensintasjon eller Ettne. Hvis du tar en buss som stopper på Kyrping anbefaler vi at du går av der da det er nærmere leirplassen.
- Fra Haugesund: Fellestransport fra flyplassen eller Haugesund Bussterminal
- Fra Stavanger: Buss til Aksdal eller Haugesund Bussterminal. Fellestransport til leirsted.
Båt: Reiser du via Bergen kan du ta hurtigbåt til Skånevik Ferjekai. Det vil bli arrangert transport fra ferjekaien og til leirstedet.
Bil: Leirens adresse er Flotevegen 10, 5590 Etne. Det vil være muligheter for å kjøre helt frem til leirplassen for å lesse av personer og materiell. Parkering vil være på Kyrping, noen minutter unna leirområdet.
Vi oppfordrer alle til å reise så miljøvennlig som mulig. Bruk denne miljøkalkulatoren for å se og regne på hvordan tog, buss, bil og fly påvirker miljøet vårt.
Fellestransport:
Det vil bli satt opp fellestransport fra følgende stoppesteder:
- Haugesund Lufthavn
- Haugesund Bussterminal
- Aksdal Terminal
- Skånevik Hurtigbåtkai
- Kyrping
Tidspunkt, pris og påmelding på fellestransport vil komme nærmere sommeren. Når du melder deg på leiren i Hypersys ber vi deg om å registrere interesse for fellestransport. Dette er ikke bindende, og kun for å hjelpe staben med å planlegge. Merk at det vil være begrenset antall fellestransporter, og det kan hende at du må vente en stund før din fellestransport kommer.
Deltakeravgift og betaling
Du finner prisen for arrangementet i boksen "praktisk informasjon"
Deltakeravgiften er med på å dekke stabens reise, transport av utstyr, mat, kurslokaler, kursbevis og merker, og annet utstyr som blant annet førstehjelpsutstyr og printing av materiell. Hør med din speidergruppe eller krets om de kan dekke hele eller deler av deltakeravgiften.
Påmeldingen er bindende og betalingsfristen er den samme som påmeldingsfristen. Deltakeravgiften betales til konto 3000.16.88487. Husk å merke innbetalingen med "ditt navn", "Roverlandsleir 2023" og om du skal være med på fellestransport. Reise og eventuell fellestransport er ikke inkludert i deltakeravgiften.
Om du blir syk eller forhindret til å delta på arrangementet kan du melde deg av og få refundert deltakeravgiften frem til påmeldingsfristen. Etter påmeldingsfristen må du ta kontakt med egen reiseforsikring for å få dekket reise og deltakeravgift. Ta kontakt på post@kmspeider.no om du trenger noe dokumentasjon fra oss.
Spørsmål og svar
Spørsmål og svar
Jeg er ikke speider. Kan jeg bli med likevel?
Selvsagt! Om du ikke er medlem er du fortsatt hjertelig velkommen, men du må betale ekstra. Er du medlem i Norges Speiderforbund eller Norges KFUK-KFUM betaler du 100,- ekstra i tillegg deltageravgiften. Er du ikke medlem i et speiderforbund eller Norges KFUK-KFUM betaler du 500,- ekstra, tilsvarende medlemsavgiften.Hva må vi ha med av utstyr?
Du og de du reiser sammen med må ta med personlig utstyr, telt og kokeutstyret dere trenger på leir. Se pakkelisten for mer informasjon.Ingen fra roverlaget mitt kan bli med. Kan jeg komme likevel?
Så klart! Dersom du reiser alene på leir og har noen fra et annet roverlag du vil bo hos kan du skrive dette i feltet «spesielle opplysninger», hvis ikke finner vi noen du kan sove hos.Hva er tun?
Tun er underleirer som får sin egen lille teltplass og samarbeider om matlaging og leirliv. Tunene vil bli fordelt av staben, men alle speidere i samme krets vil være i samme tun. Dersom du ønsker å sove i tun med speidere fra en annen krets må du gi beskjed om dette.På denne leiren blir det et student-tun for deg som er over videregåendeskole-alder! For noen er det kanskje siste anledning til å delta på Roverlandsleir, så vi tilbyr selvsagt muligheten til å bo med gamle speidervenner. For deg som vil bo med noen andre enn roverne i kretsen din. NB du må ikke være student for dette!
Er det strøm på leiren?
Det vil være begrenset med lademuligheter på leir. Du / ditt tun kan ta med en ladekasse som kan leveres inn for lading.Hva gjør vi egentlig på roverleir?
Roverleir er som en «vanlig» sommerleir, bare enda morsommere! Det blir arrangert en rekke spennende aktiviteter, men du får også mulighet til å slappe av i solen med dine nye venner. Roverleir er en sommerleir av og for ungdom.Jeg har spesielle behov som trenger tilrettelegging
Roverleir skal være for alle. Skriv det du trenger i feltet for spesielle behov i påmeldingsskjemaet. Dersom du ønsker å snakke med oss direkte kan du kontakte post@kmspeider.no.Deltaker- og utstyrsfond
Økonomien skal ikke være til hinder for å delta på våre aktiviteter. Er du 26 år eller yngre kan du, din foresatte eller din leder sende søknad om å få dekket deltakeravgiften din på dette eller andre arrangementer gjennom deltakerfondet. Les mer om deltakerfondet og send inn søknad her.
Det er også mulig for deg som er speiderleder å søke om utstyrspakke fra Speiderbutikken på vegne av speidere i din gruppe, eller for deg som er foresatt å søke om utstyrspakke for ditt barn. Les mer om utstyrsfondet og send inn søknad her.
Politiattest
Vi krever politiattest for alle som er i stab eller som deltar som ledere på våre kurs. Det vil si at alle som er over 17 år og som skal være med deltakere som er under 18 år, må ha gyldig politiattest i orden før arrangementet starter. Les mer om hvordan du søker om politiattest her.
Toppbilde: Lars Røraas