Her kommer et forslag til hvordan å komme i gang på fire steg. Dette er bare et forslag, det finnes like mange måter å starte roverlag på som det er roverlag i landet!

1.  Samle sammen noen interesserte ungdommer, dette kan være speidere i gruppen din, skolekamerater eller andre kjente eller ukjente

2. Inviter disse til et møte med bål og smores

3. Første offisielle møte

Flott, nå har du og roverlaget ditt første møte! Bli kjent med hverandre og finn ut hva dere vil videre og legg gjerne en møteplan for resten av halvåret. Sjekk ut aktivitetsbanken på kmspeider.no for møteforslag og merker dere kan ta.
For at et roverlag skal fungere er det lurt å dele på oppgavene. Under kommer eksempel til roller dere kan ha:

• Leder, har generelt ansvar for roverlaget, deler oppgaver til andre

• Nestleder, hjelper leder med det som trengs

• Tur og aktivitetsleder, ansvarlig for turer og får med gruppen på roveraktiviteter i kretsen eller nasjonalt

• Dugnadsleder, som fikser småjobber til gruppen slik at dere kan tjenepenger til merch og div

• SoMe-ansvarlig, som kan lage en bruker på insta og oppdater følgerene deres med bilder fra møter osv. slik at flere får høre om roverlaget deres og blir med

Kontakt gjerne roverkontakten i kretsen deres for å bli en del av nettverket av roverlag i regionen. Dersom du ikke vet hvem dette er kan du ta kontakt med nemnda eller finne det på rover.kmspeider.no.

Gratulerer! Dere har nå et roverlag :D
Dersom dere vil være litt extra kan dere lage en logo og merch. Logoen er ansiktet til roverlaget, den skaper tilhørighet og er gjenkjennelig. Merch kan for eksempel være hettegensere eller t-skjorter og får alle til å føle seg som en del av fellesskapet.

Oppstartsfasen er nå over. Videre må dere bare følge planen dere har lagt og ha det gøy! Ikke ha for store forventninger til dere selv, husk at dere skal ha det fint alle sammen. Et møte trenger ikke være produktivt, det kan ofte holde med noe god mat eller brettspill.
Trenger dere en ekstra utfordring kan dere også prøve dere på rover ekspert, en grad av høy erkjennelse som dere finner info om på rover.kmspeider.no.

Rovernemnda ønsker dere lykke til!

Tekst av Anders Eskeland og Guro Fuglestad
Foto av Selma Marie Haug