1. Arranger et stiftelsesmøte hvor dere velger et styre og bestemmer vedtekter for studentspeiderlaget.
    NB: Dere trenger ikke være mange allerede ved start!

2. Registrer studentspeiderlaget i Brønnøysundregisteret!
    Mer informasjon her

3. Søk om bedriftskonto.
    Tips: DNB tilbyr opptil tre nettbankbrukere og ett bedriftskort gratis for frivillige lag og foreninger, i tillegg til god kundeservice!
    Mer informasjon her

4. Ta kontakt med Vekst- og organisasjonsutviklingsrådgiver (ansvarlig for nystart) på forbundskontoret for å bli gruppe i systemet til KFUK-KFUM-speiderne. Nye grupper får 4000 kr av forbundet ved oppstart.

5. Opprett for eksempel en Facebook-gruppe som kan brukes til kommunikasjon i studentspeiderlaget.

6. Rekrutter medlemmer!

7. Lag en møteplan for det neste semesteret.
    Tips: Båltur, spillkveld og bowling. Hold terskelen lav. Mat på møter er populært for studenter.

Søk om pengestøtte fra ulike ordninger og organisasjoner.
Tips: studentsamskipnader og når rovernemnda lyser ut aktivitetsstøtte, eller hør om kretsen som studentspeiderlaget er en del av kan støtte.